Hoe Holacracy omgaat met ons grootste communicatieprobleem

“The biggest communication problem is that we do not listen to understand. We listen to reply.”

Stephen R. Covey

Misschien wel het best verkochte management boek aller tijden is ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ van de wijlen Stephen Covey.

Het gaat om 7 essentiële gewoonten. Toen Stephen Covey ooit in een interview gevraagd werd wat nou de meest transformende én de moeilijkste van de Seven Habits was, antwoordde hij direct: ‘First Seek to Understand, and Then Be understood.’

Continue reading


Hoe je spanningen uit de knoop haalt in een werkoverleg

In zijn autobiografisch boek ‘Waarom naar Gaza?’ vertelt coach en auteur Jaap Voigt over zijn vader, die op een gegeven moment opgenomen werd in een psychiatrische inrichting:

“Alles heeft met alles te maken, en alles speelt op alles in, zei mijn vader toen hij gek aan het worden was. Hij had daar volkomen gelijk in, maar wat hij niet meer besefte, is dat de dingen één voor één verwerkt moeten worden.”

Continue reading


Productiever werken met het ‘baas’ gevoel

In mijn eerste baan had ik een manager die het nooit druk leek te hebben. Terwijl ik mezelf aan het begin van de dag afvroeg hoe ik in s’hemelsnaam vandaag alles af zou gaan krijgen zat zij glimlachend achter haar bureau en leek alle tijd van de wereld te hebben. Het was ook niet zo dat ze beter was in time management, of meer uren maakte dan ik. Ze kwam soms zelfs later binnen dan ik en ging altijd voor zessen naar huis.

Continue reading


Ben jij een heroische Leider?

Je bent manager of je leidt een project, en je moet alle zeilen bijzetten, want alles hangt immers van jou af. Je voelt je als een kapitein op een schip dat je ternauwernood varende kunt houden. Een hele toer, en op het einde van de week ben je toch wel trots dat je zoveel aankan. Maar ergens weet je dat dit toch niet het meest efficiënt is. Als je dit herkent is de kans groot dat je een ’heroïsche leider’ bent.

Continue reading